Sunday 10 May 2015

ممكن ؟

طيب احنا بنفضل نمثل ان احنا أقويا 
ونقنع نفسنا بكدا ، ونعيش مواقفنا ونشكّل تصرفاتنا على أساس كدا، 
ثم مع أول جملة صغيرة سخيفة تتقالنا بيظهر الضعف اللي جوانا ،  على الأقل بيظهر قدام نفسنا ،حتى لو فضلنا واقفين بنضرب في اللي قدامنا بكل قوة وشجاعة 

---

امبارح فيه موقف حصل لبنت في المترو ، حيوان اتحرش بيها فهي مسكته وفضلت بتضرب فيه وهي بتعيط، انا حاسة جدا بكل الاهانة والضعف اللي كانت حاسة بيه من جواها، لكن برغم كدا فضلت قوية وبتضربه ومسابتهوش لحد ما اتمسك وراحوا القسم،
لما راحوا القسم ، بعد محاولات كتير من المأمور والناس انها تعدي الموضوع وانه خد علقة يستاهلها وكفاية على كدا، هي فضلت على موقفها وأصرت يكملوا المحضر والقضية للآخر، بتحكي إنه : بعد ما مضيت على المحضر، انهارت من العياط وطلعوني!!

---

انتوا فاهمين،  صح ؟ حاسين،  صح؟
فاهمين انه مهما كانت البنت قوية لدرجة إنها تضرب الحيوان اللي يمد ايه عليها وماتسيبهوش غير محبوس، لكن جواها روح أرق من الإزاز ، وأي خبطة أو جملة تتقال بغباء ممكن تكسر الإزاز ده ، والنبي تقولوا انكوا فاهمين ..

---

انهاردة وأنا برد على الشخص اللي كان بيكلمني بطريقة وحشة في الكومنتس، كنت مصممة إني أفضل مكملة الحوار للآخر ومش هضعف وأعيط وأنسحب زي كل مرة، أنا هرد على كل الكلام اللي بيقوله بحده ومن غير اعتذار ولا انسحاب، 
أنا كنت قوية وفخورة بنفسي اني مانسحبتش وقفلت اللاب وقومت ، وفخورة اني فضلت باخد حقي في توضيح رأيي والرد عليه، 
لكن برغم كدا، حسيت بوجع من كل كلمة سخيفة قالها، حسيت بضعف لدرجة اني أزعل من الكلمة ، وأفضل زعلانة منها ممكن لمدة أيام بعدها 
في الوقت اللي غالبا هو نسي الحوار كله بعد خمس دقائق من انتهائه .

---

ممكن تفهموا إنه القوة اللي بنحاوط نفسنا بيها دي مجرد رد فعل عكسي بيخفي الارواح البسيطة اللي جوانا؟ ممكن ؟
ممكن تصدقوا إنه الرسول عليه أفضل الصلاة والسلام، لما قال في وصيته : رفقًا بالقوارير، كان عنده سبب ؟
حتى لو السبب ده مستخبي وراء ضربة بنت لمتحرش، أو وراء كومنت عنيف لدكتور !