Sunday 14 September 2014

انترفيو تفوت ولا حد يموت

لسه راجعة من الانترفيو وعندي رغبة أكتب عملت فيها إيه 
احم .. أو هي عملت فيا إيه لو أردنا الدقة 

طيب هو بداية الأسد فعلًا كان لا يمكن توقع ما بدماغه 
واتفاجئت كتير ! 

هنّجت كتير في النصف ، وأعتقد إن دي أسوأ حاجة ممكن تعملها في انترفيو
 اكتشفت إني معنديش القدرة على الهَري 
لما يسألني عن حاجة وأنا مش مجهزاها أو عاملة حسابها كنت بقوله بوضوح : 
أنا مافكرتش فيها ، جربت في الأول أهري وأءلفله أي حاجة بس اكتشفت اني fake اوي فبطلت ..
إما أجاوب على اللي عارفاه وأعددت له فعلا وإما أسكت 
هو شعور حلو عمومًا إنك تبطل هري وتقول كلام حقيقي فقط 

أجمل مشهد في الانترفيو كان : 
- لو هسأل عن انتماءاتك السياسة ؟ 

هيييييح
مش عارفة ليه بس حسيت بسعادة وقتها وبثقة كأني بقول : أنا جبت امتياز في كل المواد :3
- هو نظريا مش المفروض الانترفيور يسأل على الانتماءات السياسية ، لكن ده فريق مختلف عن العادي ، بالإضافة إن السؤال كان له أهداف أخرى لا يسع المكان لقولها ، أو هو يسع بس أنا مكسلة أكتبها -

اتعلمت : 
- لما تكون عايز تمسك project manager لازم تفكر هتعمل ماركتنج ازاي للـ product  بتاعك 
- لما تكون عايز تمسك project manager لازم بردو تبقى مجهز علاقتك إيه بكل البروجكتس التانية والأقسام اللي في الفريق ، هتحتاجهم في ايه هتتعامل معاهم ازاي
يعني باختصار طالما البروجكت بتاعك ضمن شيء أكبر ، لازم تربطه بيه ماتعملش بلان منفصلة عن العالم المحيط
- لما يكون السؤال غريب وخيالي ماتفكرش بمنطق ، جاوب إجابة أغرب واكثر خيالية
- ... وأشياء أخرى 

هو باختصار أنا مش راضية عن أدائي بصراحة ..
مش متفائلة إني آخد البوزيشن 
ماعتقدش هاخده إلا لو مكانش حد غيري مقدم :v
عمومًا كانت تجربة غنية ومُبهجة :))
هييييح تاني :D