Monday 19 October 2015

أخبار 18-10


النوت بوك بتاعتي اللي فيها أسرار حياتي، اللي بكتب فيها أي حاجة أفكر فيها أو أحسها في ساعتها مهما كانت سخيفة، واللي فيها حاجات ما ينفعش حد يقرأها حرفيًا..
النوت بوك دي نسيتها انهاردة مع زميل من الدفعة، كان بيكتب فيها حاجة بخصوص شغل المشروع، ثم روحت ونسيت أخدها منه،، أنا عارفة إنه آخرتي سيئة، بس مش للدرجة دي ! أنا عمالة بفكر في أسهل طرق الانتحار من ساعتها .. !! 
 عشروميت مرة بقرر إني هبطل أكتب الحاجات اللي ماينفعش تتكتب، بالذات في النوتس والكشاكيل اللي بتبقى معايا برا البيت، بس نقول إيه بقى! 

-----------

الكتاب بتاع ناشرون أخيرًا اتحدد له معاد حفل التوقيع، أنا كنت نسيت كل حاجة عنه فعلًا.. 
بس أنا بحمد ربنا دلوقتي جدًا انهم اتأخروا ،، أنا محتاجة الموضوع ده دلوقتي أكتر بكتير من لو كان اتعمل الحفل في ميعاده،، 
محتاجة شوية ثقة بالنفس والحاجات دي، انتو عارفين طبعا، اللي هو بقى مع الدراسة فببدأ أحس إني أقل من الناس وإنهم شايفيني بنظرة دونية فأبدأ أصدقهم فأحتاج إني أثبت نفسي بحاجة تانية الخ الخ.. انتو أكيد حفظتوا القصة دي .. ! 

----------

التفاصيل الصغيرة اللي لسه عالقة مع الواحد من عالم هاري بوتر، زي الكتاب الدراسي  القديم اللي جالي انهاردة، واللي على غير التوقع حبيته جدا بحالته اللي هي مش أحسن حاجة، وبكل الكتابات اللي فيه والملاحظات اللي بخط صاحب الكتاب الأصلي،
فكرني بموقف الكتاب القديم والكتاب الجديد في الفيلم، لما هاري ورون اتخانقوا عليهم علشان كل واحد عايز يلحق الكتاب الجديد،، ورون كسب، واتبقى الكتاب القديم لهاري، فاتضايق في البداية، ثم لما بدؤوا شغل في التجربة اكتشف هاري انه الكتاب القديم مليان ملاحظات بخط ايد صاحب الكتاب الأصلي ، الملاحظات دي هي اللي ساعدته يعمل التجربة بنجاح بعكس كل بقية زمايله في الفصل اللي ماحدش فيهم قدر يعملها .. الكتاب ليه دور وحكاية تانية في الفيلم، لكن المهم دلوقتي أنا متفائلة جدًا بالكتاب الذي حصلت عليه، وممتنة ليه إنه حطني في تلك الأجواء ولو قليلًا .. 
حسنًا ،، لنفتح صفحة جديدة مع الكتب المستعملة ..